Partner in Business
Inleiding
Partner in Business in Recruitment. Is dat mogelijk? Als je de vacatures op internet mag geloven is het ‘Business as usual’. Er zijn veel vacatures voor zulke mensen. Maar hoe zit het nu echt met het partnership tussen Opdrachtgever en Recruiter?
Ad hoc samenwerken
Als Recruiter werk je veelal adhoc. Zo is de markt: Een Opdrachtgevers heeft eerder iemand gisteren nodig dan vandaag. Soms doet zij dit met meerdere recruitmentpartijen. Komt bij dat ze zelf ook actief naar kandidaten zoeken. Voldoende partijen dus die opgesteld staan om kandidaten te vinden. Zou je denken. Echter, de tijden zijn veranderd. De arbeidsmarkt is heel krap op dit moment. Vooral als het om hoogopgeleide specialisten gaat vind je niet snel kandidaten en al helemaal niet die kandidaat die past bij jouw bedrijf. In bekende kraptesectoren als de Techniek en IT is de uitdaging om een goede kandidaat te vinden nog groter.Dan de zoekacties. Een ad hoc ingehuurde Recruiter heeft op voorhand weinig kennis van jouw bedrijf en jouw specifieke situatie. Hij gaat af op de beschikbare informatie, veelal een vacaturetekst plus salarisindicatie. Daarnaast zal hij zal zijn inspanningen laten afhangen van zijn kans op resultaat. Deze is lastig in te schatten maar als er veel partijen zoeken is deze logischerwijs klein.
Partner in Business
Voldoende reden om het anders aan te pakken. En met die Recruiter zaken te doen die jouw business begrijpt en jouw bedrijf kent: Hoe beter je elkaar kent en vertrouwt hoe beter de communicatie verloopt en je elkaar weet te vinden. Dit is de sleutel voor goede resultaten en de opmaat naar ‘Partner in Business’. Soms kom je er als Opdrachtgever gaande het proces pas achter wie je echt zoekt. Dat is niet erg, maar met een goed onderling contact is dat snel duidelijk. Immers, het zijn vaak de meer ‘softe factoren’ van een vacature, zoals de juiste competenties en persoonlijke eigenschappen, met opleiding en ervaring uiteraard als basis, die de weg bereiden naar de kandidaat die bij jouw bedrijf past. Zo leert de Recruiter steeds beter weten wat jij wilt. Een prettige gedachte. Met name een Opdrachtgever die regelmatig vacatures heeft profiteert hiervan. Door de Recruiter mee te nemen in de ontwikkelingen in hun bedrijf en deze tijdig in te schakelen, als er nieuwe mensen nodig zijn. De Recruiter kan dan anticiperen op het zoeken naar goede kandidaten. Zodat een Opdrachtgever zich kan richten op zijn eigen Business.
Partner in Business in Recruitment. Het kan. En eigenlijk lig het heel erg voor de
hand.
Meer weten? Banen van Morgen – Bas Rapstok