Carrière tips
De volgende carrièretips zijn belangrijk om aan een nieuwe baan te komen. Ik heb hierbij gekozen voor een zo praktisch mogelijke benadering:
1. Weten wat je zoekt
2. Goed CV opstellen
3. Solliciteren
4. Voorbereiden op gesprek
5. Gesprek voeren
Ad 1. Weten wat je zoekt
Om aan een nieuwe baan te komen is het van belang om te weten wat je zoekt. En wat voor soort bedrijf daarbij past. Bij welk bedrijf jij past. Vervolgens kan je op vacaturebanken naar openstaande vacatures zoeken maar je kan ook een lijst met bedrijven in een sector selecteren en naar vacatures zoeken op hun individuele websites. Voor meer informatie kan je met hun HR afdeling contact opnemen.
Ad 2. Goed CV opstellen
Een goed CV is een korte en heldere weergave van jouw loopbaan inclusief een profiel van wie jij bent. Zorg voor een modern format inclusief lay-out en recente en representatieve foto. Stelregel: Een CV moet op één A4 Kunnen. Pas jouw CV aan op de functie in de vacature. En probeer niet volledig te zijn: Werkervaring van lang geleden is niet meer relevant voor een huidige functie. Zie de formats op de website.
Ad 3. Solliciteren
Solliciteren is behoorlijk aan verandering onderhevig. Zo wordt in de meeste gevallen via de smartphone gesolliciteerd en raakt de traditionele ‘sollicitatiebrief’ steeds meer op de achtergrond. Uiteraard is dit ook afhankelijk van het soort functie en van de sector waarin je werkt. Let goed op wat de werkgever bij je solliciteert van jou vraagt. Zo wordt ook vaak gevraagd een you tube filmpje op te sturen.
Ad 4. Voorbereiden op gesprek
Als je wordt uitgenodigd voor een gesprek moet je je daarop grondig voorbereiden. Ga bijvoorbeeld naar de website van het bedrijf voor het laatste nieuws of voor andere relevante bedrijfsinformatie. Tijdens jouw gesprek kan je daar goed op inhaken. Maak een lijst met vragen over het bedrijf en de functie. Zorg dat je goed kunt duidelijk maken waarom jij dé kandidaat bent voor de baan. Daarbij is het wezenlijk dat je goed kunt vertellen wat voor iemand jij bent. Oefen thuis het gesprek. Ga tenslotte na hoe je op het afgesproken tijdstip op de betreffende locatie moet komen. Houd rekening met treinstoringen en of files. Zorg ervoor dat je op tijd representatief gekleed op het gesprek verschijnt. Neem een kopie van Brief / CV / diploma’s mee voor de werkgever.
Ad 5. Gesprek voeren
Zorg dat je actief aan tafel zit tijdens het gesprek. Neem het initiatief in het gesprek. Stel vragen over bedrijf en functie. Laat zien dat je over dingen hebt nagedacht. Zorg voor een goed evenwicht in het gesprek. Zeker als er meer gesprekspartners zijn.
Probeer een goed beeld te krijgen in wat voor bedrijf je terecht bent gekomen, wat er van jou wordt verwacht en wat daar tegenover staat. Dit laatste gaat zowel om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Met name die laatste worden steeds belangrijker (ADV – thuis werken – flexibele tijden – aansluiting op OV/Snelweg – activiteiten voor personeel).